U bent hier

Het ooit "meest geliefde gevelkunstwerk van Nederland" krijgt nieuw leven

donderdag 4 juli 2019 - 15:59
Touwtjespringend meisje, Co Westerik, 1976, gevelkunstwerk, zijgevel politiebureau Rotterdam

Touwtjespringend meisje, Co Westerik, 1976, gevelkunstwerk, zijgevel politiebureau Rotterdam

Het is nooit een kunstwerk voor de eeuwigheid geweest

(citaat van de kunstenaar Co Westerik bij de sloop van zijn monumentale kunstwerk)

Toch wordt het teruggebracht, dankzij inspanningen van velen.

Het CBK vertelt op hun website dat het werk bestond uit een ingenieus opgebracht reliëf, bestaande uit cement, vermengd met pigmenten, dat handmatig werd beschilderd. Daarom was het ‘meisje’ veel meer dan slechts een muurschildering. Dankzij de dynamiek van vorm en kleur kon het beeld zich zo sterk verankeren in het culturele geheugen van de Rotterdammer.

Co Westerik deed alles zelf. Een technisch team, aangevoerd door zoon Willem Westerik, buigt zich de komende maanden over de uitvoering. Dat blijkt een bijna archeologische uitdaging: want hoe maakte Co Westerik zijn reliëf? Gestreefd wordt naar een zorgvuldige reconstructie die het origineel zo dicht mogelijk benaderd. Na afronding van het onderzoek wordt bepaald wanneer de werkzaamheden kunnen beginnen.

In samenwerking met het erfgoedveld organiseert de RCE tweejaarlijks het Kleurhistorisch Platform, dat op 11 oktober 2018 de kwetsbaarheid van muurschilderingen uit de 20ste eeuw in het licht zette. In haar toenmalige lezing stelde RCE conservator Simone Vermaat: Er is behoefte aan onderzoek naar best practices, naar samenwerking tussen kunstenaars en restauratoren, naar samenwerking tussen kunstenaars, organisaties en publiek, naar materialen en naar waardering.

De remake van het touwtjespringende meisje sluit daar mooi op aan!

Meer lezen? Zie:

http://www.collectiewijzer.nl/2018/12/20/twintigste-eeuwse-muurschilderingen-in-nederland/

https://www.cbkrotterdam.nl/2019/07/02/nieuwe-muur-voor-touwtjespringend-meisje-van-co-westerik/

Reacties