U bent hier

want kunst in Dijkzigt (2)

donderdag 23 maart 2017 - 15:04

< vorige blog 'want kunst in Dijkzigt (1)

Ondertussen: rapporteert Annelies Toebes o.a. over strappo en/of stacco; reageert ook Bernice Crijns namens de RCE op de aanvraag van Marjan de Visser; en spelen ook mijn 3 teruggevonden potjes ETA een bescheiden rol.

Annelies Toebes rapporteert

Hoewel de schilderingen in Dijkigt door verschillende kunstenaars zijn gemaakt lijken ze dezelfde verf gebruikt te hebben. De kleuren zijn tamelijk dof en opaak geschilderd. Soms zijn delen van de schildering ruw, door een opgeruwde mortelonderlaag. Op het eerste gezicht lijken de schilderingen gemaakt met een caseïne verf, direct aangebracht op de stuclaag.

Om hierover meer zekerheid te krijgen laat Marjan de Visser enkele staaltjes door een laboratorium onderzoeken.

Alle vier de schilderingen hebben beschadigingen opgelopen, maar deze zijn, voor zover zichtbaar, plaatselijk. Mij lijkt het dan ook mogelijk om de ‘strappo’ techniek uit te voeren (mits de schilderingen daadwerkelijk met een caseïnebinder gemaakt zijn). Bij een ‘strappo’ wordt de schilderlaag ingesmeerd met een hete lijmlaag en tevens bedekt met kaasdoek. Als de lijm goed gedroogd is worden de verlijmde doeken met de opperste schilderlaag losgetrokken. De achterkant van de schildering wordt gefixeerd en met een doek verstevigd. Aan de voorkant worden de lijmlagen uitgewassen. Uiteindelijk blijft dan een dunne schilderlaag over die op een nieuwe drager (b.v. een muur) geplakt kan worden. De ‘stacco’ techniek, een techniek die bij fresco’s in slechte staat nog sporadisch wordt toegepast, is ook een mogelijkheid. Bij deze techniek wordt een deel van de muur (een preparatielaag en laatste stuclaag met de schildering) losgezaagd van de kale muur. De schildering wordt na restauratie teruggeplaatst of aan een andere muur bevestigd. Een ‘stacco’ uitvoeren is veel bewerkelijker dan een ‘strappo’. Deze techniek vraagt veel qua materiaal, organisatie en logistiek. De uitvoering is tevens lastiger en duurder. Ook het opslaan of elders onderbrengen van de muur kan problematisch zijn. Dus, voor de 4 schilderingen in Dijkzigt, lijkt me een ‘stacco’ niet direct noodzakelijk. Maar één en ander hangt ook af van de analyses van bindmiddel en ondergrond.

RCE reageert op de ondezoeksaanvraag

Ondertussen schreef RCE specialist Kleur en Schilderingen Bernice Crijns: "Vanuit ons project Leren van restauratieve ingrepen aan muurschilderingen zijn wij erg geïnteresseerd in het verloop van het traject. Wilt u ons op de hoogte te houden? Wellicht kunnen wij verder nog een rol spelen. Het zou namelijk voor het Nederlandse werkveld interessant zijn om rondom de afnames van de wandschilderingen een masterclass/workshop setting te creëren, met het oog op de vele mogelijke andere moderne muurschilderingen die mogelijk nog ‘gered’ zullen worden. Een van de vragen is ook hoe kun je dit op zodanige wijze doen dat het voor het kunstwerk zo goed mogelijk uitpakt. Een andere doelstelling van het project is om er zorg voor te dragen dat betrokkenen bij moderne wandkunst elkaar kunnen vinden via het digitale platform www.erfgoedmodernetijd.nl."

Ondertussen: Wat goed dat we elkaar al gevonden hebben! We zullen updates blijven schrijven op het platform en zien hoe we het platform nog verder kunnen benutten.
Taal 
Nederlands

Reacties