U bent hier

Boek: Kunst met een Opdracht

> Slopen, verbouwen of bewaren? Onderzoek naar de waardering en relatie van publieke kunst in de openbare ruimte

> Publieksmanifestatie in samenwerking met Museum Dr8888,Museum Heereveen, Museum Opsterlân, Museum Sorgdrager en de Amerlander Musea 

> In samenwerking met Tresoar en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

> Ontdek het werk van Jaap van der Meij en andere kunstenaars via de IZI.Travel app


In het noorden van het land, vooral in Friesland, staan tientallen beelden van Jaap van der Meij (1923–1999). Betonnen kolossen vaak geplaatst toen kunst in opdracht van wezenlijke betekenis was voor de samenleving. 

Van der Meij maakte in de jaren zestig en zeventig met name in Noord-Nederland monumentale betonnen beelden, volgens een uniek productieproces. Hij werkte meestal in opdracht, maar wist toch een volstrekt eigen stijl vast te houden, met een Cobra-achtige vormtaal, oersymbolen en een brute zeggingskracht. ‘Overlevingskunst’ noemde hij het zelf.

Bij het werk van elke monumentale kunstenaar uit de Wederopbouw rijzen dezelfde vragen: wat was ooit de opdracht, welk verhaal wilde het vertellen, en lukt dat nog steeds? Dit boek brengt die oude verhalen weer tot leven, maar voegt daar ook nieuwe verhalen aan toe. Verdiepende essays van o.a Jeroen Boomgaard en Sandra Smets gaan in op de vraag wat deze concrete voorbeelden betekenen voor het vergroten van de betrokkenheid van het publiek in het algemeen. Het boek vormt een welkome handreiking voor het publiek, professionals en voor eigenaren van kunst in de openbare ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over behoud en beheer van deze bedreigde kunstcollectie.

Lees meer over het boek en project in de bijlagen bij dit artikel.

Reacties